woensdag 1 mei 2013

Wat is het oordeel over het eten en drinken terwijl de Moe-addzin de Adzaan verricht of een klein ogenblik na het verrichten van de Adzaan, vooral als er geen precisie is over het aanbreken van de Fadj'r?


V30. Wat is het oordeel over het eten en drinken terwijl de Moe-addzin de Adzaan verricht of een klein ogenblik na het verrichten van de Adzaan, vooral als er geen precisie is over het
aanbreken van de Fadj'r?






De grens die een scheiding tussen het niet-vasten en vasten vormt is het aanbreken van de
Fadj'r, dit gezien de Uitspraak van de Verhevene: "Nu mogen jullie dan omgang met hen
hebben. En streeft naar wat Allah voor jullie bepaald heeft. En eet en drinkt tot de witte
draad en de zwarte draad voor jullie te onderscheiden is, het is Fadj'r." (2:187)
En gezien de uitspraak van de profeet (Salla Allahu alaihi wa Salaam): "Eet en drinkt tot dat
Ibn Oem Maktoem oproept tot het gebed, hij roept pas op tot het gebed als Fadj'r is
aangebroken."
Dus er wordt gekeken naar het aanbreken van de Fadj'r...als de Moe-addzin betrouwbaar is en
hij zegt dat hij pas oproept naar het gebed als de Fadj'r is aangebroken, dan is het verplicht om
te beginnen met vasten op het moment dat je zijn Adzaan hoort, maar als de Moe-addzin de
Adzaan gissenderwijs verricht dan is het beter voor de mensen om te beginne

n met vasten bij
het horen van de Adzaan, tenzij zij zich op het platteland bevinden en het aanbreken van de
Fadj'r kunnen waarnemen. In dat geval is men niet verplicht om te beginnen met vasten ook al
hoort hij de Adzaan, (men kan blijven eten) totdat hij het aanbreken van de Fadj'r ziet als er
op dat moment geen belemmering is om dit waar te nemen. De reden hiervoor is dat Allah
(Soebhanahu wa Ta'ala) het oordeel heeft gekoppeld aan het onderscheid tussen de witte
draad en de zwarte draad van Fadj'r, en de profeet (Salla Allahu alaihi wa Salaam) zei over de
Adzaan van Ibn Oem Maktoem: "Hij roept pas op tot het gebed als de Fadj'r is
aangebroken."
Ik wil hierbij waarschuwen voor iets wat sommige Mo-addzinien doen, en dat is dat zij 4 of 5
minuten vóór het aanbreken van de Fadj'r oproepen tot het gebed en beweren dat dit behoort
ter voorzorg dat men tijdig begint met vasten. Dit omschrijven wij als "overdreven" en niet als
het voorzorg nemen volgens de Islamitische wetgeving... en de profeet (Salla Allahu alaihi wa
Salaam) zei : "Degene die overdrijven zullen zich verwoesten".
En het is geen juiste voorzorgsmaatregel, omdat zij het gebed hieronder laten lijden. Veel
mensen beginnen met bidden nadat de Moe-addzin klaar is met de Adzaan, en als de Moeaddzin
de Adzaan verricht vóór het aanbreken van de Fadj'r, dan bidden deze personen Fadj'r
te vroeg, en het gebed is ongeldig als het voortijdig verricht wordt. Hierdoor worden dus
degenen die het gebed verrichten geschaad en ook degenen die vasten omdat degenen die
willen vasten onthouden worden van het nuttigen van eten of drinken, terwijl Allah
(Soebhanahu wa Ta'ala) dit hen heeft toegestaan. Deze Moe-addzin is onrechtvaardig jegens
de vastenden, omdat hij hen hetgeen heeft verboden wat Allah (Soebhanahu wa Ta'ala) hen
heeft toegestaan, en hij is onrechtvaardig jegens degenen die het gebed verrichten omdat zij
het gebed voortijdig hebben verricht en dat maakt hun gebed ongeldig.
Dus de Moe-addzin behoort Allah (Soebhanahu wa Ta'ala) te vrezen en naar het juiste te
zoeken van wat bewezen is door het Boek en de Soennah.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten