De opzettelijke zaadlozing tijdens het vasten
Door de nobele Shaykh
Al-Imaam Mohammad Naasiroed-Dien al-Albaanie
- moge Allah hem genadig zijn -
Al-Imaam al-Albaanie - moge Allah hem genadig zijn - zegt in "Tamaam al-Minnah fit-
Ta'lieq ‘alaa Fiqh as-Soennah" (blz. 418) als commentaar op de woorden van ash-Shaykh
Sayyid Saabiq (de auteur van Fiqh as-Soennah) - moge Allah hem genadig zijn:
"Wat maakt het vasten ongeldig? De opzettelijke zaadlozing, ongeacht of deze
veroorzaakt wordt doordat de man zijn vrouw kust of haar omhelst, of dat deze met de
hand gebeurt (masturbatie). Dit alles maakt het vasten ongeldig en zorgt ervoor dat men
het vasten moet inhalen." (Einde van de woorden van ash-Shaykh Sayyid Saabiq - moge
Allah hem genadig zijn)
Het commentaar van al-Imaam al-Albaanie - moge Allah hem genadig zijn:
"Er is geen bewijs dat dit (d.w.z. de opzettelijke zaadlozing als gevolg van het kussen,
het omhelzen of het masturberen) het vasten ongeldig maakt en het voegen hiervan bij
de geslachtsgemeenschap is niet klaarblijkelijk. Het is om deze reden dat as-San'aanie
zei:
"Het meest klaarblijkelijke is dat enkel degene die geslachtsgemeenschap heeft, verplicht
is om het vasten in te halen en een boetedoening te verrichten. Het voegen van iets
anders dan de geslachtsgemeenschap hierbij, is zeer onwaarschijnlijk."
Dit is ook waartoe ash-Shawkaanie neigde en het is tevens de opinie van Ibn Hazm, zie
al-Moehallaa (6/175-177 en 205).
Datgene wat jou laat zien dat het vergelijken van de opzettelijke zaadlozing (als gevolg
van het kussen, het omhelzen of het masturberen) met de geslachtsgemeenschap een
vergelijking met een onderscheid is, is dat sommigen van degenen die zeggen dat de
opzettelijke zaadlozing het vasten ongeldig maakt, niet zeggen dat deze de boetedoening
verplicht maakt (terwijl de geslachtsgemeenschap de boetedoening wel verplicht maakt,
vertaler). Zij zeggen:
"Want de geslachtsgemeenschap is erger (dan de opzettelijke zaadlozing) en de basis is
dat er geen boetedoening verricht hoeft te worden."
Zie al-Moehaddhab met de uitleg van an-Nawawie (6/368). Op dezelfde manier zeggen
wij: de basis is dat het vasten niet ongeldig wordt en de geslachtsgemeenschap is erger
dan de opzettelijke zaadlozing, dus kan deze hier niet mee worden vergeleken. Denk hier
dus over na.
Ar-Rifaa'ie heeft gezegd (6/396):
"De opzettelijke zaadlozing (als gevolg van het kussen, het omhelzen of het
masturberen) maakt het vasten ongeldig. Het penetreren van de penis in de vagina
zonder dat er een zaadlozing plaatsvindt, maakt het vasten namelijk ongeldig. Dus maakt
de zaadlozing gepaard met lust het vasten des te eerder ongeldig."
Ik (d.w.z. al-Imaam al-Albaanie) zeg:
Als dit correct zou zijn, dan zou men eerder een boetedoening voor de opzettelijke
zaadlozing (als gevolg van het kussen, het omhelzen en het masturberen) moeten
verrichten dan voor de penetratie zonder zaadlozing, maar dit zeggen zij ook niet. Zie
aldus de tegenstrijdigheid van beide vergelijkingen!
Voeg hierbij toe dat zij indruisen tegen sommige authentieke overleveringen van de
Voorgangers die aantonen dat het strelen (van de vrouw) zonder geslachtsgemeenschap
het vasten niet ongeldig maakt, zelfs wanneer er een zaadlozing plaatsvindt. Ik heb een
aantal daarvan vermeld in Silsilah al-Ahaadieth as-Sahiehah onder de overleveringen
219-221(1). Daartoe behoort het antwoord van ‘Aa-ishah - moge Allah tevreden zijn met
haar - voor degene die haar vroeg: "Wat mag de man doen bij zijn vrouw, wanneer hij
vastende is?" Daarop antwoordde zei:
"Alles, behalve de geslachtsgemeenschap."
Overgeleverd door ‘Abdoer-Razzaaq in zijn Moesannaf (4/190/8439) met een authentieke
keten, zoals al-Haafidh (Ibn Hadjar) gezegd heeft in al-Fat-h. Ibn Hazm haalde hem aan
als bewijs.
Hier dient de aandacht echter gevestigd te worden op twee zaken:
De eerste zaak: het feit dat de zaadlozing zonder geslachtsgemeenschap het vasten niet
verbreekt, is één ding; en het strelen door de vastende is iets anders. Wij adviseren de
vastende namelijk niet om (zijn vrouw) te strelen - vooral als hij een sterke geslachtsdrift
heeft - uit angst dat hij valt in datgene wat verboden is: de geslachtsgemeenschap.
De tweede zaak: het feit dat de auteur (d.w.z. Sayyid Saabiq) het masturberen
vermeldde, betekent niet dat hij dit als toegestaan beschouwt. Hij heeft de masturbatie
namelijk slechts vermeld om aan te tonen dat dit het vasten ongeldig maakt, volgens zijn
opinie. Maar wat het oordeel over het masturberen betreft, dit heeft hij ergens anders
verduidelijkt. Hij heeft dit namelijk uitvoerig besproken in "Het Boek van het Huwelijk" en
vermeldde de opinies van de geleerden en hun onenigheid hierover...
Wat ons betreft, wij zijn van opinie dat de waarheid zich bevindt bij degenen die het
verboden hebben verklaard, vanwege de Woorden van Allah - Verheven is Hij:
En degenen die over hun kuisheid waken. Behalve tegenover hun vrouwen of
(de slavinnen) die hun rechterhanden bezitten; voorwaar, dan rust er geen
blaam op hen. Maar wie meer dan dat wenst, zij zijn degenen die de overtreders
zijn.
[ Soerah al-Moe-minoen 23:5-7 ]
Wij zeggen niet dat het masturberen toegestaan is voor degene die vreest voor
onwettige geslachtsgemeenschap; behalve als hij het Profetische geneesmiddel neemt en
dat is de uitspraak van de Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - tegen de jongeren in
de bekende overlevering waarin hij hun opdraagt om te trouwen:
"Maar wie niet in staat is (om te trouwen), laat hij dan vasten; want voorwaar,
het breekt voor hem de begeerte."
Daarom berispen wij ten strengste degenen die de jongeren toestaan om te masturberen
uit vrees voor onwettige geslachtsgemeenschap, zonder dat zij hun dit edele Profetische
geneesmiddel opdragen."
Bron: Tamaam al-Minnah fit-Ta'lieq ‘alaa Fiqh as-Soennah, blz. 418 (ingekort)
Vertaald vanuit het Arabisch door: Ridouane Mallouki
(1) Voetnoot van de vertaler: Zie het artikel "Overleveringen van de Voorgangers
betreffende het strelen van de vrouw en de opzettelijke zaadlozing tijdens het vasten".
http://www.soennah.com/content/view/600/41/
Geen opmerkingen:
Een reactie posten