In welke moskeeën kan de i'tikaaf worden verricht?
Door de nobele Shaykh
Al-Imaam Mohammad Naasiroed-Dien
al-Albaanie
- moge Allah hem genadig zijn -
Al-Imaam al-Albaanie - moge Allah hem
genadig zijn - zegt in Qiyaam
Ramadaan (blz. 35):
Vervolgens kwam ik een authentieke en
duidelijke overlevering tegen die "de
moskeeën" welke in het Vers(1)
werden genoemd, beperkt tot de drie moskeeën: de
Gewijde Moskee (in Mekkah), de Moskee
van de Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam -
(in al-Medienah) en de Aqsa Moskee
(in Jeruzalem). Dat is de volgende overlevering van
de Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa
sallam:
"Er is geen i'tikaaf(2), behalve
in de drie moskeeën."(3)
Dit is tevens de opinie van de
volgende mensen onder de Voorgangers, voor zover ik
ervan op de hoogte ben: Hoedhayfah
ibn al-Yamaan, Sa'ied ibn al-Moesayyib en ‘Ataa-,
behalve dat de laatste de Aqsa Moskee
niet noemde.
Anderen zijn van opinie dat in iedere
moskee waarin het gemeenschappelijke gebed
wordt onderhouden, de i'tikaaf kan
worden verricht. Weer anderen zijn van opinie dat
zelfs de gebedsplaats in het huis
voldoende is voor de i'tikaaf.
Maar het is evident dat men datgene
(van hun uitspraken) dient te volgen wat
overeenkomt met de overlevering(4).
En Allah - Vrij is Hij van elke tekortkoming en
Verheven - weet het het beste.
Verder zegt hij - moge Allah hem
genadig zijn - in Silsilah al-Ahaadieth as-
Sahiehah (6/670):
Weet dat de geleerden van mening
verschillen over de voorwaarde en de eigenschappen
van de moskee waarin de i'tikaaf
wordt verricht, zoals je uitgebreid behandeld zult zien
in de twee Moesannafs(5),
al-Moehallaa en andere boeken.
Er is niets daarvan wat als bewijs
gebruikt kan worden, behalve de Woorden van Allah -
Verheven is Hij:
...terwijl jullie i'tikaaf verrichten
in de moskeeën.
[ Soerah al-Baqarah 2:187 ]
...en deze authentieke overlevering
van de Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam(6). Het
Qor-aan Vers is algemeen en de
overlevering is specifiek; en de grondbeginselen (van de
wetgeving) vereisen dat het algemene
gebonden wordt aan het specifieke.
Aldus is de overlevering een
specificatie en uitleg van het Qor-aan Vers. Dit is ook waar
de woorden en de overlevering van
Hoedhayfah op duiden. De overleveringen van de
Voorgangers hierover zijn
verschillend, maar men dient datgene hiervan aan te nemen
wat overeenkomt met de (bovenstaande)
overlevering (van de Profeet - sallallahoe
‘alayhi wa sallam); zoals de woorden
van Sa'ied ibn al-Moesayyib:
"Er is geen i'tikaaf, behalve in
de moskee van een Profeet."
Overgeleverd door Ibn Abie Shaybah en
Ibn Hazm met een authentieke keten.
Bron: Qiyaam Ramadaan, blz. 35 &
Silsilah al-Ahaadieth as-Sahiehah, deel 6, blz. 670
Vertaald vanuit het Arabisch door:
Ridouane Mallouki
(1) Voetnoot van de vertaler: Zie
Soerah al-Baqarah 2:187.
(2) Voetnoot van de vertaler:
I'tikaaf: Het zich afzonderen in de moskee waarbij men
de tijd doorbrengt in aanbidding, met
name tijdens de laatste tien dagen van Ramadaan.
(3) Overgeleverd door at-Tahaawie,
al-Ismaa'ielie en al-Bayhaqie met een authentieke
keten op gezag van Hoedhayfah ibn
al-Yamaan - moge Allah tevreden zijn met hem. Zie
ook Silsilah al-Ahaadieth as-Sahiehah
(2786).
(4) Voetnoot van de vertaler: D.w.z.
dat er geen i'tikaaf is, behalve in de drie
moskeeën.
(5) D.w.z. Moesannaf Ibn Abie Shaybah
en Moesannaf ‘Abdir-Razzaaq.
(6) Voetnoot van de vertaler: D.w.z.
de volgende overlevering:
"Er is geen i'tikaaf, behalve in
de drie moskeeën."
http://www.soennah.com/content/view/615/41/
Geen opmerkingen:
Een reactie posten