woensdag 1 mei 2013

In welke moskeeën kan de i'tikaaf worden verricht?


In welke moskeeën kan de i'tikaaf worden verricht?



Door de nobele Shaykh
Al-Imaam Mohammad Naasiroed-Dien al-Albaanie
- moge Allah hem genadig zijn -
Al-Imaam al-Albaanie - moge Allah hem genadig zijn - zegt in Qiyaam
Ramadaan (blz. 35):
Vervolgens kwam ik een authentieke en duidelijke overlevering tegen die "de
moskeeën" welke in het Vers(1) werden genoemd, beperkt tot de drie moskeeën: de
Gewijde Moskee (in Mekkah), de Moskee van de Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam -
(in al-Medienah) en de Aqsa Moskee (in Jeruzalem). Dat is de volgende overlevering van
de Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam:
"Er is geen i'tikaaf(2), behalve in de drie moskeeën."(3)
Dit is tevens de opinie van de volgende mensen onder de Voorgangers, voor zover ik
ervan op de hoogte ben: Hoedhayfah ibn al-Yamaan, Sa'ied ibn al-Moesayyib en ‘Ataa-,
behalve dat de laatste de Aqsa Moskee niet noemde.
Anderen zijn van opinie dat in iedere moskee waarin het gemeenschappelijke gebed
wordt onderhouden, de i'tikaaf kan worden verricht. Weer anderen zijn van opinie dat
zelfs de gebedsplaats in het huis voldoende is voor de i'tikaaf.
Maar het is evident dat men datgene (van hun uitspraken) dient te volgen wat
overeenkomt met de overlevering(4). En Allah - Vrij is Hij van elke tekortkoming en
Verheven - weet het het beste.
Verder zegt hij - moge Allah hem genadig zijn - in Silsilah al-Ahaadieth as-
Sahiehah (6/670):
Weet dat de geleerden van mening verschillen over de voorwaarde en de eigenschappen
van de moskee waarin de i'tikaaf wordt verricht, zoals je uitgebreid behandeld zult zien
in de twee Moesannafs(5), al-Moehallaa en andere boeken.
Er is niets daarvan wat als bewijs gebruikt kan worden, behalve de Woorden van Allah -
Verheven is Hij:
...terwijl jullie i'tikaaf verrichten in de moskeeën.
[ Soerah al-Baqarah 2:187 ]
...en deze authentieke overlevering van de Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam(6). Het
Qor-aan Vers is algemeen en de overlevering is specifiek; en de grondbeginselen (van de
wetgeving) vereisen dat het algemene gebonden wordt aan het specifieke.
Aldus is de overlevering een specificatie en uitleg van het Qor-aan Vers. Dit is ook waar
de woorden en de overlevering van Hoedhayfah op duiden. De overleveringen van de
Voorgangers hierover zijn verschillend, maar men dient datgene hiervan aan te nemen
wat overeenkomt met de (bovenstaande) overlevering (van de Profeet - sallallahoe
‘alayhi wa sallam); zoals de woorden van Sa'ied ibn al-Moesayyib:
"Er is geen i'tikaaf, behalve in de moskee van een Profeet."
Overgeleverd door Ibn Abie Shaybah en Ibn Hazm met een authentieke keten.
Bron: Qiyaam Ramadaan, blz. 35 & Silsilah al-Ahaadieth as-Sahiehah, deel 6, blz. 670
Vertaald vanuit het Arabisch door: Ridouane Mallouki
(1) Voetnoot van de vertaler: Zie Soerah al-Baqarah 2:187.
(2) Voetnoot van de vertaler: I'tikaaf: Het zich afzonderen in de moskee waarbij men
de tijd doorbrengt in aanbidding, met name tijdens de laatste tien dagen van Ramadaan.
(3) Overgeleverd door at-Tahaawie, al-Ismaa'ielie en al-Bayhaqie met een authentieke
keten op gezag van Hoedhayfah ibn al-Yamaan - moge Allah tevreden zijn met hem. Zie
ook Silsilah al-Ahaadieth as-Sahiehah (2786).
(4) Voetnoot van de vertaler: D.w.z. dat er geen i'tikaaf is, behalve in de drie
moskeeën.
(5) D.w.z. Moesannaf Ibn Abie Shaybah en Moesannaf ‘Abdir-Razzaaq.
(6) Voetnoot van de vertaler: D.w.z. de volgende overlevering:
"Er is geen i'tikaaf, behalve in de drie moskeeën."
http://www.soennah.com/content/view/615/41/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten