Betreffende het aantal rak`ahs in tarawieh (deel 1)
Geschreven door Shaych Mohammed bin Saalih al-`Othaymien
[In de Naam van Allaah, de Barmhartigste… Na het vermelden van de Soennah van het
bidden van elf en dertien rak`ahs voor tarawieh, en dat dit het beste is, zegt Shaych
Mohammed bin Saalih al-`Othaymien:]
Echter, als de mensen van de moskee prefereren dat hij (de iemaam) de lengte van de recitatie
en de lengte van de buigingen (roekoe`) en nederwerpingen (soedjoed) verkort, en het aantal
rak`ahs verhoogt, zeggende: “Voorwaar dit is makkelijker voor ons”, dan is er niets ergs aan
als hij met hen instemt, vanwege de algemene uitspraak van de Profeet (salallaahoe `alayhie
was sallem):
“Maak dingen gemakkelijk en maak dingen niet moeilijk”[1]
En ook vanwege de algemeenheid van zijn uitspraak (salallaahoe `alayhie was sallem):
“Wanneer één van jullie de mensen leidt (in gebed), laat hem het dan inkorten (de lengte van
het gebed).”[2]
Dus zolang we niet in iets verboden vallen, dan is het brengen van gemak onder onze
autoriteit beter en heeft het voorrang. De iemaam is de verantwoordelijke voor de moskee,
doordat hij de autoriteit heeft verkregen over de biddende mensen, vandaar dat hij tot iemaam
wordt genoemd. De iemaam is degene die autoriteit over hen heeft in zaken die betrekking
hebben op het gebed, zo draagt hij hen op om de rijen tot stand te brengen en ze recht te
maken. Dus als de iemaam wordt gevraagd om het gemakkelijk voor hen (de mensen) te
maken door het aantal (van rak`ahs) te vermeerderen, terwijl hij de buigingen (roekoe`),
nederwerpingen (soedjoed), en recitatie verkort, dan is daar niets ergs aan.
Met dit moeten we zeggen dat het niet gepast is voor ons om overdreven of nalatig te zijn,
zoals sommige mensen ghoeloew (overdrevenheid) verrichten wanneer zij vasthouden aan de
soennah van het aantal (van rak`ahs) zeggende: “Het is niet toegestaan om meer dan het
aantal (rak`ahs) dat in de soennah voorkomt te verrichten”, en zij spreken op een barse
manier tegen iemand die meer dan dat doet (door meer dan elf of dertien rak`ahs te bidden),
zeggende dat hij zondig is en ongehoorzaam. En er is geen twijfel over mogelijk dat dit een
fout is. Want, hoe kan hij zondig zijn of ongehoorzaam zijn terwijl de Profeet (salallaahoe
`alayhie was sallem) werd gevraagd over het nacht gebed, en hij zei:
“(Het is) twee (rak`ahs) bij twee (rak`ahs).”[3]
En hij beperkte het niet tot een aantal. En het is bekend dat een persoon die om het
nachtgebed vraagt niet het aantal (van zijn rak`ahs) weet, aangezien degene die de manier
waarop niet, voorzeker niet het aantal (rak`ahs) weet. Verder was hij (de vrager) niet van de
dienaren van de Boodschapper (salallaahoe `alayhie was sallem), zodat we kunnen zeggen dat
hij bekend was met de aangelegenheden in zijn huis.
Dus omdat de Profeet (salallaahoe `alayhie was sallem) hem over de manier vertelde hoe het
nachtgebed verricht moet worden en hij het niet beperkte tot een specifiek aantal, is het
bekend dat de zaak ruim is, en dat een persoon zelfs honderd rak`ahs mag bidden en dan witr
verrichten met één rak`ah.
Wat betreft zijn uitspraak (salallaahoe `alayhie was sallem):
“Bid zoals jullie mij hebben zien bidden.”[4]
Deze hadieth is niet op zijn algemeenheid, zelfs bij die mensen (die zeggen dat elf of dertien
het limiet is). Daarom zeggen zij zelf niet dat het een verplichting is voor de mensen om witr
te verrichten door soms vijf rak`ahs te bidden, of een andere keer zeven rak`ahs, of soms
negen. Want, als we deze hadieth in z'n algemeenheid begrepen, dan zouden we zeggen dat
het verplicht is om witr te verrichten door soms exact vijf rak`ahs te bidden, een andere keer
zeven, en soms negen. Echter, de bedoeling van; “Bid op de manier zoals jullie mij hebben
zien bidden.” Is de manier waarop. Maar wat betreft het aantal van rak`ahs, dan (zeggen wij)
nee (dit wordt niet begrepen uit de hadieth), behalve datgene wat begrensd is door de tekst.
In ieder geval, een persoon moet niet hard zijn tegen de mensen in een zaak die wat ruim is.
We hebben zelfs sommigen van de broeders gezien die hier hard over zijn, en sommige
iemaams tot innoveerders verklaarden, diegene die meer bidden dan elf (rak`ahs), en zij
verlaten de masdjied, waarop zij de beloning verliezen waar de Boodschapper (salallaahoe
`alayhie was sallem) over sprak:
“Eenieder die samen met de iemaam (in het gebed) staat totdat hij weggaat, dan zal het voor
hem geschreven worden dat hij een (gehele) nacht heeft gestaan (in gebed).”[5]
En misschien gaan ze zitten na het bidden van tien rak`ahs, en daardoor een gat veroorzaken
in de rijen door er te gaan zitten. En misschien spreken ze zelfs soms (terwijl ze zitten), en
daardoor degenen die bidden storen. Al dit is fout. En wij twijfelen er niet aan dat zij goeds
bedoelen, en dat zij zichzelf inzetten voor (het bereiken van de waarheid) moedjtahiedoen,
echter niet iedereen die zichzelf inzet bereikt het correcte.
Een andere groep nemen de tegenovergestelde positie van de eerste. Zij spreken zeer hard en
streng tegen diegene die zichzelf beperken tot elf rak`ahs, zeggende:
“Jullie zijn tegen idjmaa’ (een overeenkomst tussen de geleerden) ingegaan en voorwaar
Allaah heeft gezegd: {En wie de Boodschapper tegenwerkt nadat de Leiding hem
duidelijk is geworden en een andere weg volgt dan die van de gelovigen, Wij laten hem
(gaan naar) waarheen hij zich afgekeerd had en Wij zullen hem de Hel binnenleiden en
dat is de slechtste bestemming.}[6] Al diegene voor jullie wisten niets anders dan 23
rak`ahs!”
En zij spreken zeer hard tegen hen. Dit is ook fout…
Bron: As-Sharh Al-Moemti', 4/52-54
[1] Overgeleverd door al-Boechaarie (69) en Moslim (4503)
[2] Overgeleverd door al-Boechaarie (703) en Moslim (1046)
[3] Overgeleverd door Al-Boechaarie (473) en Moslim (1746)
[4] Overgeleverd door Al-Boechaarie (631)
[5] Overgeleverd door Soenan An-Nesaa`ie (1605) en Soenan At-Tirmidhie (806); Al-
Albaanie verklaarde het sahieh.
[6] Soerah An-Nisaa` 4:115.
http://www.ahloelhadieth.com/
Geen opmerkingen:
Een reactie posten