vrijdag 3 mei 2013

Gebruik parfum tijdens Ramadan


De Iemaam berispte mij omdat ik Parfum gebruikte tijdens het Vasten

Geschreven door Shaych Saalih Ibn Fawzaan
Vraag: “Ik deed vlak voor het Dhor (middag) gebed tijdens de Ramadaan wat parfum op
mezelf en toen ik de moskee binnen kwam, berispte de Iemaam mij en zei dat mijn vasten nu
verbroken was en ook het vasten van iedereen die (de geur) heeft geroken, omdat het nogal
sterk was. In hoeverre is deze uitspraak correct?”
Antwoord: “Er is geen probleem in het aanbrengen van parfum terwijl men vast en dit heeft
geen enkel effect op het gebed, behalve als de parfum een wierrook basis heeft en men het
opzettelijk inademt. Dit is omdat de rook van de wierrook de neus binnengaat en de hersenen
beïnvloed en op die manier ook het vasten beïnvloed. Wat parfums betreft, dan is er geen
enkel probleem voor degene die vast om hen te gebruiken. Het is niet toegestaan voor deze
Iemaam om een fatwa (religieus oordeel) te geven zonder (degelijke) kennis.”
Bron: Fataawa Ramadaan – Volume 2, Pagina 500, Fatwa Nummer 454:
Al-Fatawaa libni-Fawzaan – Volume 1, Fatwa Nummer 151.
http://www.ahloelhadieth.com/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten