Ramadan: Een Herinnering aan Eenheid
Door Shaykh Muhammad Naasirud-Deen al-Albaani (sunnahonline.com)
Vertaald door AlMutaqqun.tk
Abu Hurayrah (radiAllahu anhu) heeft overgeleverd dat de
Profeet (sallAllahu alaihi wa
salaam) zei: “Vast wanneer zij vasten, beëindig het
vasten wanneer zij hun vasten
beëindigen en offer op de dag dat zij offeren.” (Overgeleverd door at-Tirmidhi (2/37).
Shaykh al-Albaani heft het authentiek verklaard in
as-Sahihah (nr. 224)
Al-Bayhaqi vertelt van Abu Hanifah, die gezegd heeft: ‘Ali
ibn al-Aqmar vertelde aan mij van
Masrooq die gezegd had: Op de dag van ‘Arafah ging ik bij
‘Aishah naar binnen, dus zei ze:
“Bedien Masrooq met wat haverbrij en maak het zoeter.”
Masrooq zei: Niets weerhield mij
deze dag van vasten behalve dat ik vreesde dat het de dag
van het offer zou zijn. Dus zei
‘Aishah tegen mij: “De dag van het offer is wanneer de
mensen offeren en de dag van
het beëindigen van het vasten is wanneer de mensen hun
vasten beëindigen.”
De keten van overlevering is jayyid (goed) vanwege
hetgeen vooraf is gegaan.
De hadith begrijpen
Imam at-Tirmidhi zegt na het citeren van de hadith:
“Eén van de mensen van kennis heeft deze hadith uitgelegd
door te zeggen: De betekenis is te
vasten en het vasten te beëindigen tezamen met de Jamaa’ah
en de meerderheid van de
mensen.”
As-San’aani heeft in Sublus-Salaam (2/72) gezegd:
“In deze (hadith) is een bewijs dat het in
overeenstemming zijn met de mensen geaccepteerd
is in het vestigen van ‘Eid en dat de individuele persoon
die gelooft dat het de dag van ‘Eid is
– vanwege het zien van de maan – verplicht is om in
overeenstemming te zijn met de mensen,
en dat de uitspraak van de mensen – betreffende het
gebed, het verbreken van het vasten en
het offeren – bindend is voor het individu.”
Ibn al-Qayyim (rahimahullah) heeft deze betekenis genoemd
in
Tahdhibus-Sunan (3/214) en zei: “Er wordt gezegd: Hierin
is een weerlegging van degenen
die zeggen dat het toegestaan is voor degene die de
posities van de maan kent vanwege
astronomische berekeningen, om te vasten en het vasten te
beëindigen, zelfs als anderen het
niet weten. Er wordt ook gezegd dat de individuele
getuige die de maan ziet maar wiens
getuigenis niet geaccepteerd is door de qaadi (rechter),
niet vast, net zo min als dat de mensen
vasten.”
Abul-Hasan as-Sindi heeft in Haashiyah ‘alaa Ibn Maajah
na het noemen van de hadith van
Abu Hurayrah die overgeleverd is door at-Tirmidhi,
gezegd: “En de duidelijke betekenis is
dat er geen ruimte voor individuele (meningen) is om deze
zaken binnen te gaan, noch om
hier individueel in te handelen. Deze kwestie leidt terug
tot de imam en de Jamaa’ah. Het is
verplicht voor het individu om de imam en de Jamaa’ah te
volgen. Daarom heeft het individu
geen recht wanneer hij de maan ziet maar de qaadi zijn
getuigenis afwijst en moet
hij de Jamaa’ah hierin volgen.”
En dit is de duidelijke betekenis van de hadith en dit
wordt benadrukt door het feit dat ‘Aishah
(radiAllahu anha) het gebruikte bij Masrooq toen hij
zichzelf weerhield van het vasten op de
dag van ‘Arafah, uit vrees dat het de dag van het offer
zou kunnen zijn. Dus legde zij hem uit
dat zijn individuele mening hierin geen waarde heeft en
dat hij de Jamaa’ah zou moeten
volgen. Dus zei ze tegen hem: “De dag van het offer is
wanneer de mensen offeren en de dag
van het beëindigen van het vasten is wanneer de mensen
hun vasten beëindigen.”
En dit is gepast voor de gemakkelijke en tolerante Shari’ah,
waarvan het één van de doelen is
om de mensen samen te brengen, hun rangen te verenigen en
alles van de individuele
meningen wat hun wijdverspreide eenheid zou verbreken,
bij hen vandaan houden. Dus geeft
de Shari’ah geen enkele waarde aan de individuele mening
in zaken betreffende ‘ibaadah
jamaa’iyyah (collectieve handelingen van aanbidding),
zoals het vasten, ‘Eid en het gezamenlijke gebed, zelfs
wanneer de mening correct is, vanuit
één gezichtspunt. Zien jullie niet dat de Sahaabah (de
Metgezellen) – radiAllahu anhum –
altijd achter elkaar baden? Onder hen waren degenen die
van mening waren dat het aanraken
van een vrouw of het vloeien van bloed uit het lichaam de
wudhoo’ (wassing) ongeldig
maakt, samen met degenen die deze mening er niet op na
hielden. Onder hen waren degenen
die het gebed compleet maakten tijdens het reizen terwijl
anderen het verkortten. Deze en
andere soortgelijke meningsverschillen weerhielden hen er
echter niet van om gezamenlijk te
bidden achter een enkele imam en het als aanvaardbaar te
achten. En dit is omdat ze wisten
dat tafarruq (opsplitsen) in de religie slechter is dan
het hebben van ikhtilaaf (geschillen) in
sommige meningen. Deze kwestie bereikte bij één van hen
het punt dat hij op de grote
bijeenkomsten zelfs geen enkele mening acceptabel achtte
die verschilde met de mening van
de
grote imam; zoals op de bijeenkomst in Mina (gedurende de
Hadj), tot op het punt dat hij het
handelen volgens zijn mening totaal verliet op die
bijeenkomst, vluchtend van datgene wat uit
dit kwaad voort kon vloeien vanwege het handelen volgens
zijn eigen mening.
Aldus heeft Abu Dawud (1/307) overgeleverd dat ‘Uthmaan
(radiAllahu anhu) vier rak’ahs
bad in Mina waarop ‘Abdullaah ibn Mas’ood heb
bekritiseerde door te zeggen: “Ik heb twee
rak’ahs gebeden met de Profeet (sallAllahu alaihi wa salaam)
en twee rak’ahs met Abu Bakr
en twee rak’ahs met ‘Umar en twee rak’ahs met ‘Uthmaan in
het begin van zijn heerschappij
en daarna voltooide hij het (door vier rak’ahs te
bidden). Daarna zijn de manieren onder jullie
allemaal verdeeld. Ik hoop dus dat er van deze vier rak’ahs
twee geaccepteerd worden.” Toen
bad Ibn Mas’ood vier rak’ahs. Dus werd er tegen hem
gezegd: “Je bekritiseert ‘Uthmaan maar
toch bad je er vier?” Hij zei: “Verschillen is slecht.”
De keten van overlevering is
Sahih (authentiek) en iets soortgelijks is overgeleverd
van Abu Dharr in de Musnad (5/155)
van Imam Ahmad (radiAllahu
anhum).
Degene die dus doorgaan met opsplitsen met betrekking tot
het gebed en degenen die
weigeren om de lokale imams te volgen in sommige
moskeeën, met name in het witr gebed
tijdens de Ramadan, en als bewijs gebruiken dat dit tegen
hun madhhab ingaat, zouden na
moeten denken over de bovengenoemde hadith en athar.
Eveneens degenen die beweren
kennis van astronomie te hebben en die alleen vasten en
hun vasten alleen beëindigen volgens
hun eigen mening, voor- of achterlopend op de meerderheid
van de moslims en daar geen
probleem in zien, zouden ook na moeten denken over de
eerdergenoemde bewijzen. Ze
zouden dus allemaal de genoemde kennis moeten overdenken.
Misschien zullen ze een
genezing voor zichzelf en hun onwetendheid en waanideeën
vinden zodat ze samen met hun
moslimbroeders tot een verenigde rang zullen behoren want
de Hand van Allah is boven de
Jamaa’ah.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten