Soenna's die genegeerd worden in de Ramadan
vertaling en bewerking van een lezing door Imaam al-Albani
Vraag: Kan de
Sheikh enkele woorden over de gezegende maand Ramadan spreken, die ons
tot voordeel kunnen strekken?
Sheikh al-Albani, moge Allaah hem genade schenken, zei:
In de Qor'aan zegt Allaah Ta'ala:
< O, jullie die geloven! Vasten is aan jullie
voorgeschreven zoals het was voorgeschreven
aan degenen voor jullie, opdat jullie mensen met Taqwah
worden> (soerah
al-Baqarah:
183)
In deze ayah vertelt Allaah ons dus, dat het vasten
verplicht voor ons is gemaakt, zoals het
verplicht was voor degenen voor ons. Dit is duidelijk.
Maar waar ik over wil spreken - en
waar weinig mensen aandacht aan schenken - is het laatste
deel van de ayah:
<...opdat jullie mensen met Taqwah worden >
Vaak wanneer Allaah iets voorschrijft, vermeldt Hij
alleen het bevel zonder de wijsheid
erachter te noemen. Dit is omdat de wijsheid erachter
over het algemeen is, dat Allaah met
een voorschrift de mensen wil testen zodat duidelijk
wordt wie degenen zijn die Hem
gehoorzamen en wie de ongehoorzamen zijn.
Maar in deze ayah vermeldt Hij de reden voor het bevel om
te vasten, door te zeggen:
<... opdat jullie mensen met Taqwah worden>
De wijsheid achter het vasten van de gelovigen is daarom
niet alleen dat ze zich plezierige,
(normaal gesproken ) toegestane en goede dingen
ontzeggen, hoewel dit wel verplicht is voor
de vastenden. Dit is niet het enige dat wordt bedoeld met
het vasten. Allaah besluit Zijn bevel
om te vasten met:
<... opdat jullie mensen met Taqwah worden>
Dit betekent: de wijsheid achter het vasten is dat de
moslim zijn gehoorzaamheid aan Allaah
laat toenemen in de maand van het vasten, en uiteindelijk
gehoorzamer wordt dan hij tevoren
was.
De Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) benadrukte dit
door te zeggen:
" Als iemand slechte woorden en daden niet
achterwege laat, dan heeft Allaah er geen
behoefte aan dat hij zijn eten en drinken laat
staan." (Boechari)
Dit betekent: Allaah wenst niet dat de vastende zich
alleen onthoudt van eten en drinken. Hij
moet zich ook onthouden van alles wat Allaah heeft
verboden met betrekking tot zonden en
daden van ongehoorzaamheid. En hiertoe behoren slechte
woorden en daden.
Daarom benadrukte de Profeet (sallallahoe aleihi wa
sallam) de woorden:
<... opdat jullie mensen met Taqwah worden>
De geleerden hebben de zaken die het vasten verbreken in
twee categorieën opgedeeld:
materiele en immateriële zaken. Dus iedereen die vast moet
bij zichzelf onderzoeken:
onthoudt hij zich slechts van materiele dingen, of
onthoudt hij zich ook van immateriële
dingen? Ofwel: heeft hij zijn manieren en gedrag
verbetert toen de Ramadan aanbrak? Als dit
zo is, heeft hij voldaan aan de woorden van Allaah:
<... opdat jullie mensen met Taqwah worden>
Maar voor degene wiens vasten alleen bestaat uit het
afzien van eten en drinken, en die
doorgaat met slechte dingen doen zoals hij voorheen deed:
dit is niet het vasten dat van hem
verlangd wordt.
Daarom adviseren we onze broeders en herinneren we hen
eraan, dat ze ook deze tweede
categorie van immateriële zaken in acht nemen.
In aanvulling hierop wil ik de aandacht vestigen op
enkele zaken die door de meerderheid van
de moslims genegeerd worden, ook door degenen die kennis
bezitten.
De Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) heeft gezegd:
"Mijn Oemmah zal op de goede weg zijn, zolang ze
zich haast om het vasten te verbreken en
de maaltijd voor zonsopkomst (soehoer) uitstelt."
Het eerste gedeelte - je haasten om het vasten te
verbreken - is volgens sommigen in
tegenspraak met de volgende hadieth:
"Mijn Oemmah zal op de goede weg zijn, zolang ze
zich haast om het magrib-gebed te
verrichten."
We hebben hier dus twee bevelen om ons te haasten met
iets: het vasten verbreken en salatoel-
magrib bidden. En sommigen denken dat dit niet
tegelijkertijd mogelijk is.
Maar het voldoen aan beide bevelen is een eenvoudige
zaak, wanneer we kijken naar het
voorbeeld dat de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam)
ons gaf. Hij verbrak zijn vasten met
drie dadels, en bad vervolgens salat-oel-magrib. Daarna,
als hij vond dat hij het nog nodig
had, at hij een avondmaal.
Maar vandaag de dag zien we twee kwalijke situaties:
Ten eerste stellen we de adhaan voor salat-oel-magrib (en
het sein dat we het vasten kunnen
verbreken) uit. Na dit uitstel komt het volgende uitstel,
namelijk dat we gaan zitten voor een
uitgebreide maaltijd - behalve enkelen die ernaar
verlangen het magrib-gebed in de moskee te
verrichten. Maar de meerderheid van de mensen wacht tot
ze de adhaan horen (die dus vaak te
laat is) en beginnen dan aan een diner, in plaats van
alleen het vasten te verbreken.
Dus de adhaan - en niet alleen hier in Jordanie, maar in
de meeste landen weet ik uit
onderzoek - wordt te laat gegeven. De reden hiervoor is
dat we ons niet meer baseren op de
islamitische regels, maar afhankelijk zijn geworden van
astronomische berekeningen, van
tabellen met gebedstijden.
Maar de astronomische berekeningen waarop de tabellen
gebaseerd zijn, gaan uit van de aarde
als egaal oppervlak, zonder hoogteverschillen. Een en
dezelfde tijd voor zowel bergland als
dalen is dus niet mogelijk, elk stuk van het land heeft
zijn eigen tijd. Dus wanneer iemand met
zijn eigen ogen de zon onder ziet gaan, dan is dat de
tijd voor het vastenbreken en salat-oelmagrib.
En dan moet hij dus het vasten breken, volgens het bevel:
"Mijn Oemmah zal op de goede weg zijn, zolang ze
zich haast het vasten te verbreken."
In een andere hadieth, vermeld in Sahieh al-Boechari, zei
de Profeet (sallallahoe aleihi wa
sallam):
"Als de nacht verschijnt vanaf deze zijde", en
hij wees naar het oosten, "en de dag vertrekt
vanaf hier", en hij wees naar het westen, "en
de zon gaat onder, dat is het vasten voor de
vastende verbroken". (NB. voor ons is het resp. het westen en het oosten)
Wat betekent "dan is het vasten voor de vastende
verbroken"? Het betekent dat voor hem het
bevel is ingegaan om het vasten te verbreken. De Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) hield
zich aan de regel om het vasten direct te verbreken,
zelfs al was hij op dat moment op reis en
bevond hij zich op zijn rijdier.
In de Sahieh van Boechari is vermeld, dat de Profeet
(sallallahoe aleihi wa sallam) eens aan
een van zijn metgezellen vroeg de iftaar (iets om het
vasten mee te breken) klaar te maken.
Deze antwoordde: "O, Boodschapper van Allaah voor
ons is het nog steeds dag." Betekenis:
hoewel de zon ondergaat, is in het westen nog zonlicht te
zien. De Profeet (sallallahoe aleihi
wa sallam) reageerde niet op wat hij had gezegd, maar
benadrukte nog eens de vraag om de
iftaar klaar te maken. De verteller van de hadieth die
zei: "We konden het daglicht voor ons
zien toen we het vasten verbraken", zei: "Als
een van ons op zijn kameel was geklommen,
had hij de zon kunnen zien.
De zon ging onder, gezien vanaf de plaats waar ze zich
bevonden, en de Boodschapper
(sallallahoe aleihi wa sallam) vroeg een van de
metgezellen de iftaar te maken. Waarom? Om
zich te haasten het goede te doen: "Mijn Oemmah
zal op de rechte weg zijn, zolang ze zich
haasten het vasten te verbreken."
Een tweede punt waar ik de aandacht op wil vestigen, is
een stukje uit de al genoemde
hadieth: "... en ze de maaltijd voor zonsopkomst
(soehoer) uitstelt." Hier wordt dus het
tegengestelde gevraagd van bij de iftaar: de soehoer moet
zo laat mogelijk gegeten worden.
Maar veel mensen eten de soehoer wel een uur voor
salat-oel-fajr, en dit is niet gepast. Het
gaat tegen de soennah van de Profeet (sallallahoe aleihi
wa sallam) in. De metgezellen
nuttigden deze maaltijd zo laat, dat ze nog aan het eten
waren wanneer de adhaan klonk.
Allaah besluit de ayaat over het vasten met de woorden:
<Allaah wenst het makkelijke voor jullie, en Hij wenst
niet de dingen moeilijk voor jullie
te maken>
Hier sluit de uitspraak van de profeet (sallallahoe
aleihi wa sallam) bij aan:
"Als een van jullie de oproep voor het gebed hoort
en de kom bevindt zich nog in zijn hand,
laat hem dan de kom niet neerzetten voordat zijn behoefte
is gestild."
Hij moet dus in dit geval niet denken dat hij vanwege de
adhaan zijn kom niet verder leeg
mag drinken of eten, als hij nog behoefte aan eten of
drinken heeft. Meer dan wat in de kom
zit, mag hij echter niet meer nemen. En wanneer hij al
genoeg heeft gehad, betekent de
adhaan wel dat hij niet meer mag eten of drinken.
Wat hier wordt bedoeld met de adhaan is de tweede adhaan,
die voor salat-oel-fajr. In de
Ramadan worden er 's ochtends namelijk twee adhaans
gegeven: een ongeveer 20 minuten
voor fajr om de mensen die slapen of bidden te
waarschuwen dat ze nog wat moeten eten, en
een op de tijd van salat-oel-fajr. De tijd van de eerste
adhaan staat op de gebedskalenders vaak
vermeld als "imsak".
Ook uit de Qor'aan blijkt, dat de tweede adhaan, die voor
fajr, bedoeld wordt:
<En eet en drinkt totdat je de witte draad van de
zonsopgang onderscheidt van de
zwarte draad van de nacht>
Een hadieth uit Boechari en Muslim, overgeleverd door
'Abdullah ibn 'Omar al-Khattab (RA),
vermeldt dat de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam)
zei:
"Laat de adhaan van Bilaal (de eerste adhaan) jullie
niet in de war brengen, want hij doet de
adhaan om de mensen die slapen te wekken zodat degenen
die dat willen een maaltijd voor
zonsopkomst kunnen nemen. Dus eet en drinkt totdat Ibn
Umm Maktum de adhaan roept."
Ibn Umm Maktum was een blinde man, en hij riep altijd de
tweede adhaan om. Hoe deed hij
dat, terwijl hij blind was? Hij klom op het dak van de
moskee, en zelf kon hij de zonsopkomst
niet zien, maar hij wachtte totdat een voorbijganger de
zonsopkomst zag. Dus als iemand zag
dat de schemering verscheen en zich langs de horizon
verspreidde, zei deze tegen Ibn Umm
Maktum: het is ochtend, het is ochtend. En dan riep Ibn
Umm Maktum de adhaan om.
Het valt hier op, dat de adhaan van Ibn Umm Maktum werd
omgeroepen, nadat de
zonsopkomst was gesignaleerd door mensen die op straat
liepen. Dit wijst erop, dat enigszins
soepel werd omgegaan met het tijdstip waarop het vasten
inging.
Dus mensen die beweren dat wanneer je de adhaan hoort en
nog eten in je mond hebt, je dit
uit moet spugen, zijn te strikt en overschrijden de
grenzen van de religie. En Allaah
waarschuwt ons hiertegen:
<O mensen van het boek! Overschrijd niet de grenzen
van jullie religie, en zeg niets dan
de waarheid over Allaah>
En onze Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) heeft ons
gezegd:
"Pas op voor het overschrijden van de grenzen
(ghuluw) in de religie. Want degenen die voor
jullie
kwamen werden vernietigd door het overschrijden van de grenzen van hun religie."
Geen opmerkingen:
Een reactie posten