Het Nachtgebed Tijdens de Ramadan
Uit Qiyaam Ramadan door Shaykh Muhammad Naasir al-Deen
al-Albaani (www.islam-qa.com)
Vertaald door www.AlMutaqqun.tk
Abu Hurayrah
(radiAllahu ‘anhu) heeft gezegd: “De Boodschapper van Allah (sallAllahu
‘alayhi wa salaam)
spoorde ons altijd aan om ’s nachts te bidden in de Ramadan, zonder het
verplicht te maken.
Dan zei hij: ‘Degene die ’s nachts bidt in de Ramadan vanuit geloof en de
hoop op beloning, al
zijn voorgaande zonden zullen worden vergeven.’ Toen de
Boodschapper van
Allah (sallAllahu ‘alayhi wa salaam) overleed, ging het er zo aan toe
(Tarawih werd niet
gemeenschappelijk gebeden) en zo bleef het tijdens de khilafah van Abu
Bakr (radiAllahu ‘anhu)
tot het begin van de khilafah van ‘Umar (radiAllahu ‘anhu).” [al-
Bukhari 226; Muslim
1662]
Laylat al-Qadr
De beste nacht van
de Ramadan is Laylat al-Qadr, omdat de Profeet (sallAllahu ‘alayhi wa
salaam) heeft
gezegd: “Degene die ’s nachts bidt tijdens Laylat al-Qadr vanuit geloof en de
hoop op beloning, al
zijn voorgaande zonden zullen worden vergeven.” [al-Bukhari 34]
Volgens de meest
correcte mening is het de zevenentwintigste nacht van de Ramadan. De
meeste ahadith
verklaren dit, zoals de hadith van Zurr ibn Hubaysh die gezegd heeft: “Ik
hoorde Ubayy ibn Ka’b
zeggen dat ‘Abd-Allah ibn Mas’ood had gezegd: ‘Degene die de
Sunnah volgt, zal
Laylat al-Qadr ‘vangen’!’ Ubayy (radiAllahu ‘anhu) zei: ‘Moge Allah
genade met hem
hebben, hij wilde niet dat de mensen het als vanzelfsprekend zouden
beschouwen en alleen
op zouden blijven om één nacht te bidden. Bij Degene naast Wie er
geen god is, het is
in de Ramadan – en hij zwoer zonder twijfel – en bij Allah, ik weet welke
nacht het is. Het is
de nacht waarin de Boodschapper van Allah (sallAllahu ‘alayhi wa
salaam) ons opdroeg
om te bidden (qiyaam). Het is de nacht waarvan de ochtend de
zevenentwintigste is
en het teken ervan is dat de zon die ochtend wit opkomt en zonder
stralen.’”
In een andere
overlevering werd dit toegeschreven aan de Profeet (sallAllahu ‘alayhi wa
salaam). [Muslim
1669 en anderen]
Qiyaam gezamenlijk bidden
Het is toegestaan om
qiyaam gezamenlijk te bidden, het is zelfs beter dan individueel te
bidden want dit is
wat de Profeet (sallAllahu ‘alayhi wa salaam) zelf deed en hij verklaarde de
deugden ervan. Abu
Dharr (radiAllahu ‘anhu) heeft gezegd: “We vastten de Ramadan met de
Boodschapper van
Allah (sallAllahu ‘alayhi wa salaam) en hij leidde ons niet in qiyaam totdat
er nog slechts zeven
dagen over waren toen hij ons leidde in het gebed totdat een derde van de
nacht voorbij was.
Toen er zes dagen over waren, leidde hij ons niet in qiyaam. Toen er vijf
dagen over waren,
leidde hij ons in het gebed totdat de helft van de nacht voorbij was. Ik zei:
‘O Boodschapper van
Allah, ik wou dat je tot het eind van de nacht door was gegaan.’ Hij zei:
‘Als iemand met de
imam bidt totdat hij eindigt, zal het tellen alsof hij de hele nacht gebeden
heeft.’ Toen er nog
vier nachten over waren, leidde hij ons niet in qiyaam. Toen er nog drie
nachten over waren,
bracht hij zijn familie, zijn vrouwen en de mensen samen en leidde ons in
qiyaam totdat we
bang waren dat we al-falaah zouden missen. Ik vroeg: ‘Wat is al-falaah?’
Hij zei: ‘Suhoor.’
Daarna leidde hij ons de rest van de maand niet in qiyaam.’” [Sahih hadith
overgeleverd door de
auteurs van Sunan]
De Profeet
(sallAllahu ‘alayhi wa salaam) leidde hen de rest van de maand niet in qiyaam
omdat hij vreesde
dat het dan verplicht zou worden en dat zij niet in staat zouden zijn om het
te doen, zoals in de
hadith van ‘Aisha staat die overgeleverd is in al-Sahihayn en elders. Na de
dood van de Profeet
(sallAllahu ‘alayhi wa salaam) was deze angst geen factor meer
aangezien Allah de
religie had voltooid. De reden om qiyaam in de Ramadan niet gezamenlijk
te bidden, was niet
meer van toepassing en de vorige regel dat het gezamenlijke gebed iets is
wat voorgeschreven
is in de islam, bleef in werking. Aldus deed ‘Umar (radiAllahu ‘anhu) het
gebruik herleven,
zoals is overgeleverd in Sahih al-Bukhari en elders.
Vrouwen kunnen qiyaam gezamenlijk bidden
Vrouwen kunnen de
gebeden ook bijwonen, zoals in de hadith van Abu Dharr vermeld staat
waar hierboven naar
verwezen is. Het is toegestaan om een imam voor hen aan te wijzen,
apart van de imam
van de mannen. Het is bewezen dat toen ‘Umar (radiAllahu ‘anhu) de
mensen verzamelde om
qiyaam te bidden, hij Ubayy ibn Ka’b aanwees om de mannen te
leiden en Sulaymaan
ibn Abi Hathmah om de vrouwen te leiden. ‘Arfajah al-Thaqafi heeft
gezegd: “’Ali ibn
Abi Taalib (radiAllah ‘anhu) droeg de mensen op om ’s nachts te bidden in
de Ramadan en hij
wees een imam aan voor de mannen en een imam voor de vrouwen. Ik was
de imam voor de
vrouwen.”
Ik zeg: Naar mijn
mening is dit prima mits de moskee groot genoeg is zodat ze elkaar niet
storen.
Aantal rak’ahs van qiyaam
Het aantal rak’ahs
is elf en naar onze mening is het beter om dit aantal niet te overschrijden,
naar het voorbeeld
van de Boodschapper van Allah (sallAllahu ‘alayhi wa salaam), want hij
deed in zijn leven
nooit meer dan dat. ‘Aisha (radiAllahu ‘anha) werd gevraagd over hoe hij
bad in de Ramadan.
Ze zei: “De Boodschapper van Allah (sallAllahu ‘alayhi wa salaam) bad
nooit meer dan elf
rak’ahs (van qiyaam), hetzij tijdens de Ramadan of elke andere tijd. Hij
bad er vier en vraag
me niet hoe mooi of hoe lang ze waren. Dan bad hij er vier, en vraag me
niet hoe mooi of
hoelang ze waren. Dan bad hij er drie.” [al-Bukhari 248, Muslim 1607 en
anderen]
Een persoon kan
minder doen dan dat, zelfs als het slechts één witr-rak’ah is, vanwege het
bewijs dat de
Profeet (sallAllahu ‘alayhi wa salaam) dit deed en erover gesproken heeft.
Wat betreft zijn
uitvoering hiervan: ‘Aisha (radiAllahu ‘anha) werd gevraagd hoeveel rak’ahs
de Boodschapper van
Allah (sallAllahu ‘alayhi wa salaam) gewoonlijk in witr bad. Ze zei:
“Hij bad er vier en
drie of zes en drie of tien en drie. Hij bad er nooit minder dan zeven of
meer dan dertien.”
[Abu Dawud, Ahmad en anderen]
Wat betreft zijn
uitspraken hierover: Hij heeft gezegd: “Witr is waar dus wie het wil kan vijf
(rak’ahs) bidden en
wie het wil kan er drie bidden en wie het wil kan er één bidden.” [Abu
Dawud 1417]
Qur’aan reciteren in qiyaam
Wat het reciteren
van de Qur’aan tijdens qiyaam betreft, hetzij in de Ramadan of in andere
tijden, heeft de
Profeet (sallAllahu ‘alayhi wa salaam) geen limiet gesteld of gezegd wat te
veel of te weinig
was. Zijn recitatie varieerde, soms was het lang en soms kort. Soms
reciteerde hij in
elke rak’ah het equivalent van ‘Yaa ayyuha’l-muzammil’, wat twintig aayaat
is en soms reciteerde
hij het equivalent van vijftig aayaat. Hij zei: “Degene die ’s nachts bidt
en honderd aayaat
leest, zal niet als één van de achtelozen worden geregistreerd.” Volgens
een andere hadith: “...en
tweehonderd aayaat leest, zal als één van de toegewijde en oprechte
gelovigen worden
geregistreerd.” [Abu Dawud 1393]
Wanneer hij ziek
was, reciteerde de Profeet (sallAllahu ‘alayhi wa salaam) zeven lange
soera’s in zijn
nachtgebeden: al-Baqarah, Aal ‘Imraan, al-Nisaa’, al-Maa’idah, al-An’aam, al-
A’raaf en al-Tawbah.
Volgens de
verklaring van Hudhayfah ibn al-Yamaan die achter de Profeet (sallAllahu ‘alayhi
wa salaam) bad,
reciteerde hij al-Baqarah, al-Nisa’ en Aal ‘Imraan in één rak’ah en hij
reciteerde op een
zachte en afgepaste toon. Het is bewezen met de sterkste (de meest sahih)
isnaads dat toen ‘Umar
(radiAllahu ‘anhu) Ubayy ibn Ka’b aanwees om de mensen te leiden
in het bidden van
elf rak’ahs in de Ramadan, Ubayy honderden aayaat reciteerde zodat de
mensen achter hem op
stokken gingen leunen omdat de gebeden zo lang waren en ze niet
eindigden tot net
voor Fajr.
Het is ook
overgeleverd in een sahih hadith dat ‘Umar de lezers tijdens de Ramadan
bijeenriep en de
snelste van hen opdroeg om dertig aayaat te reciteren, de gematigde om
vijfentwintig aayaat
te reciteren en de langzaamste om twintig aayaat te reciteren.
Als een persoon
qiyaam alleen bidt, kan hij het echter zo lang maken als hij wil; als anderen
met de imam
instemmen, kan hij het ook zolang maken als hij wil. Hoe langer het is, hoe
beter, maar een persoon
zou niet tot uitersten moeten gaan en de hele nacht in qiyaam door
moeten brengen,
behalve op zeldzame gelegenheden, naar het voorbeeld van de Profeet
(sallAllahu ‘alayhi
wa salaam) die gezegd heeft: “De beste leiding is de leiding van
Mohammed.” [Overgeleverd
door al-Bukhari 120; Muslim 1885] Als een persoon als imam
bidt, zou hij het
slechts zolang moeten maken als het voor de mensen achter hem gemakkelijk
is, want de Profeet
(sallAllahu ‘alayhi wa salaam) heeft gezegd: “Als iemand van jullie de
mensen in het gebed
leidt, laat hem het kort houden want onder hen zijn de jongeren en de
ouderen, de zwakke
en degenen die dringende behoeften hebben. Maar als hij alleen bidt, laat
hem het dan zolang
maken als hij wil.” [al-Bukhari, 671, en anderen]
De timing van qiyaam
De tijd voor het
bidden van qiyaam is na ‘Isha tot Fajr, want de Profeet (sallAllahu ‘alayhi wa
salaam) heeft
gezegd: “Allah heeft nog een gebed voor jullie toegevoegd, wat witr is, dus bid
het tussen Salaat
al-‘Isha’ en Salaat al-Fajr.” [Ahmad]
Voor wie het aan
kan, is het beter om aan het eind van de nacht te bidden, want de Profeet
(sallAllahu ‘alayhi
wa salaam) heeft gezegd: “Degene die bang is dat hij aan het eind van de
nacht niet op zal
staan, laat hem witr aan het begin van de nacht bidden, maar degene die
voelt dat hij aan
het eind van de nacht op zal kunnen staan, laat hem witr aan het eind van de
nacht bidden, want
het gebed aan het eind van de nacht wordt waargenomen [door de
engelen] en dat is
beter.” [Muslim 1650]
Als het een kwestie
van kiezen is tussen gezamenlijk bidden aan het begin van de nacht en
alleen bidden aan
het eind van de nacht, is het beter om met de jamaa’ah te bidden want dat
telt alsof men de
gehele nacht door gebeden heeft.
Dit is wat de
Sahaabah deden in de tijd van ‘Umar (radiAllahu ‘anhu). ‘Abd al-Rahmaan ibn
‘Abd al-Qaari heeft
gezegd: “Ik ging op een nacht tijdens de Ramadan naar de moskee met
‘Umar ibn
al-Khattaab en ik zag de mensen verspreid door de moskee; sommige waren
individueel aan het
bidden en sommige waren in kleine groepjes aan het bidden. Hij zei: ‘Bij
Allah, ik denk dat
het beter zou zijn als ik hen allemaal achter één lezer zou verzamelen.’ Dus
besloot hij dat te
doen en hij verzamelden hen achter Ubayy ibn Ka’b. Een andere avond ging
ik weer met hem mee
en de mensen waren allemaal achter hun lezer aan het bidden en ‘Umar
zei: ‘Wat een goede
innovatie is dit. Maar het gebed dat ze missen wanneer ze slapen [aan het
eind van de nacht]
is beter dan wat ze nu verrichten,’ de mensen waren namelijk gewoon om
qiyaam aan het begin
van de nacht te bidden.” [al-Bukhari 227]
Zayd ibn Wahb heeft
gezegd: “Abd-Allah leidde ons gewoonlijk in het gebed tijdens de
Ramadan en hij
eindigde ‘s nachts.”
De Profeet
(sallAllahu ‘alayhi wa salaam) verbood het bidden van witr als drie rak’ahs en
verklaarde dit door
te zeggen: “Laat het niet op Salaat al-Maghrib lijken.” [al-Haakim (1/304),
al-Bayhaqi (3/31)
and al-Daaraqutni (blz. 172)] Daarom moet degene die drie rak’ahs voor
witr wil bidden, een
manier vinden om het verschillend (van Maghrib) te maken. Dit kan hij
op twee manieren
doen: door de salaam na de eerste twee rak’ahs te geven, wat de beste
manier is, of door
niet te gaan zitten na de eerste twee rak’ahs (m.a.w., drie rak’ahs non-stop
bidden). En Allah
weet het het beste.
Recitatie tijdens drie rak’ahs van witr
Het is Sunnah om
Sabbih bi-ismi Rabbika al-‘A’laa in de eerste rak’ah te reciteren, Qul Yaa
ayyuha’l-Kaafirun in
de tweede rak’ah en Qul Huwa Allahu ahad in de derde rak’ah. Qul
a’udhu bi Rabbi’l-Falaq
en Qul a’udhi bi Rabbi’l-Naas mogen ook af en toe toegevoegd
worden.
Het is overgeleverd
in een sahih hadith dat de Profeet (sallAllahu ‘alayhi wa salaam) eens
honderd aayaat van
Surat al-Nisa’ in één rak’ah van witr reciteerde.
Du’a al-Qunut
Een persoon kan zich
nederig opstellen voor Allah door de du’a te reciteren die de Profeet
(sallAllahu ‘alayhi
wa salaam) aan zijn kleinzoon al-Hasan ibn ‘Ali (radiAllahu ‘anhu) leerde:
“Allaahumma’hdinie
fiman hadayta wa ‘aafinie fiman ‘aafayta wa tawallanie fiman
tawallayta wa baarik
li fimaa a’tayta wa qinie sharra maa qadayt, fa innaka taqdie wa laa
yuqdaa ‘alayk. Wa
innahu laa yadhillu man waalayta wa laa ya’izzu man ‘aadayt. Tabaarakta
Rabbanaa wa ta’aalayt.
Laa majaa minka illa ilayk.”
(O Allah, leid mij
samen met degenen die U geleid heeft, vergeef mij samen met degenen die
U vergeven heeft,
wees een bondgenoot voor mij samen met degenen voor wie U een
bondgenoot bent en
zegen voor mij hetgeen U verleend heeft. Bescherm mij tegen het kwaad
dat U verordend
heeft want waarlijk, U verordent en niemand kan over U verordenen.
Voorzeker, hij aan
wie U trouw toont, wordt nooit vernederd en hij die U als vijand neemt,
wordt nooit geëerd
en machtig. O onze Heer, Gezegend en Verheven bent U. Er is geen
toevlucht van U
behalve met U.)
Wat er gezegd moet worden aan het einde van witr
Het is Sunnah om aan
het einde van witr (voor of na de salaam) te zeggen:
“Allaahumma innie a’udhu
bi ridaaka min sakhatika wa bi mu’aafaatika min ‘aqubatika, wa
a’udhu bika minka.
La uhsie thanaa’an ‘alayka, anta kamaa athnayta ‘ala nafsik.”
(O Allah, ik zoek
toevlucht bij Uw goede genoegen voor Uw toorn en bij Uw bescherming
voor Uw bestraffing.
Ik zoek toevlucht bij U voor U. Ik kan U niet genoeg prijzen en U bent
zoals U Uzelf
geprezen hebt.)
Wanneer hij de
salaam gaf aan het eind van witr, zei hij: “Subhaan il-Malik il-Quddus,
subhaan il-Malik
il-Quddus, subhaan il-Malik il-Quddus.”
(Glorie aan de
Soeverein, de Meest Heilige.)
Hij verlengde de
lettergepen en verhief zijn stem de derde keer.
Twee rak’ahs na witr
Men kan twee rak’ahs
na witr bidden als men dat wil, want het is bewezen dat de Profeet
(sallAllahu ‘alayhi
wa salaam) dit deed. Hij zei: “Dit reizen is vermoeiend en moeilijk dus
nadat iemand van
jullie witr gebeden heeft, laat hem twee rak’ahs bidden. Als hij wakker
wordt, is dit goed,
anders zullen deze twee rak’ahs voor hem geteld worden.” [Daarimi
(1/374), Ibn Khuzaimah
in zijn Sahih (2/159/1103) en Ibn Hibbaan (683)]
Het is Sunnah om
Idha zulzilat al-ard en Qul yaa ayyuha’l-kaafirun te reciteren in deze twee
rak’ahs.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten