vrijdag 3 mei 2013

Het Nacht Gebed tijdens de Ramadaan


Het Nacht Gebed tijdens de Ramadaan


Geschreven door Shaych Mohammed Nassiroed-Dien al-Albaanie
Ik heb dit onderwerp al gedetailleerd besproken in mijn boek genaamd ‘Salaatoet-Taraawieh’
(bladzijde 101-115), en was daarom van mening dat ik deze discussie moest samenvatten om
het gemakkelijk te maken voor de lezer en om hem te herinneren (aan dit onderwerp):
De Eerste Manier:
Bestaat uit dertien rak’aat, hetgeen wordt begonnen met twee korte rak’aat. Volgens de meest
correcte opinie, zijn dit de twee rak’aat Soennah gebed die na ‘Ishaa verricht worden, of zij
zijn twee specifieke rak’aat waarmee men het Nacht Gebed begint, zoals hiervoor is vermeld.
Daarna bidt men twee hele lange rak’aat. Vervolgens worden weer twee rak’aat gebeden, en
daarna weer twee rak’aat. Dan worden nog twee rak’aat gebeden en een ander set van twee
rak’aat. Dan wordt de Witr gedaan met één rak’aah.
De Tweede Manier:
Bestaat uit dertien rak’aat. Ze bevatten zelf acht rak’aat, waarbij men Tasliem geeft na elke
twee rak’aat. Vervolgens wordt er Witr gedaan met vijf rak’aat en men zit niet, noch geeft
men Tasliem, behalve in de vijfde rak’aat.
De Derde Manier:
Bestaat uit elf rak’aat, waarbij men Tasliem geeft na elke twee rak’aat en vervolgens op het
einde het Witr gebed bidt met één rak’aah.
De Vierde Manier:
Bestaat uit elf rak’aat, waarbij men vier rak’aat bidt en Tasliem doet na vier (rak’aat). Dan
bidt hij nog eens vier op een soortgelijke manier en eindigt het met drie rak’aat (voor het Witr
gebed).
Bleef de Profeet (salallaahoe 'alayhie was sallem) in een zittende houding na elke twee
rak’aat, wanneer hij een eenheid van vier rak’aat of een eenheid van drie rak’aat bidde? Wij
vinden hier geen duidelijk antwoord voor, maar het in een zittende houding blijven (om
Tashahoed te verrichten) bij het uitvoeren van een eenheid van drie rak’aat is niet opgedragen
(in de Religie)!
De Vijfde Manier:
Bestaat uit elf rak’aat, waarbij men acht rak’aat bidt en in geen enkele van hen zit behalve in
de achtste rak’aah. Terwijl men zit (in de achtste rak’aah), maakt men de Tashahoed en
Gebeden stuurt over de Profeet (salallaahoe 'alayhie was sallem) en vervolgens op staat
zonder Tasliem te geven. Vervolgens doet hij het Witr gebed met één rak’aah en wanneer
men klaar is, geeft men Tasliem. Dit bestaat uit negen rak’aat. Daarna bidt hij twee rak’aat in
een zittende houding.
De Zesde Manier:
Iemand bidt negen rak’aat, waarin hij niet zit behalve na de zesde rak’aah. Vervolgens maakt
men de Tashahoed en Gebeden stuurt over de Profeet (salallaahoe 'alayhie was sallem) en
staat men op zonder Tasliem te geven. Daarna verricht hij Witr met drie rak’aat en wanneer
men klaar is, maakt men Tasliem, etc. (De rest is hetzelfde als de voorgaande manier)
Dit zijn de manieren die zijn overgeleverd over hoe de Profeet (salallaahoe 'alayhie was
sallem) het Nacht Gebed heeft verricht. Het is mogelijk om andere soorten van manieren erbij
toe te voegen door hetgeen dat men wilt, in mindering te brengen van elke set rak’aat totdat
hij het vermindert tot één rak’aah, handelend naar de voorgenoemde Hadieth van Allaah’s
Boodschapper (salallaahoe 'alayhie was sallem):
“Dus eenieder die wilt, laat hem dan Witr met vijf rak’aat bidden, en eenieder die wilt, laat
hem dan Witr met drie rak’aat bidden, en eenieder die wilt, laat hem dan Witr met één rak’aah
bidden.”
Dus als hij wil, kan hij deze vijf rak’aat of drie rak’aat met één zitmoment en één Tasliem,
zoals het in de Tweede Manier staat vermeld. En als hij wil, kan hij de Tasliem geven na elke
twee rak’aat, zoals in de Derde Manier staat vermeld, en dit geniet de voorkeur.
Wat de set van vijf of drie rak’aat betreft en het zitten na elke twee rak’aat maar zonder het
maken van de Tasliem, dan (kunnen wij daarover zeggen) dat wij geen enkele authentieke
overlevering hebben gevonden, dat de Profeet (salallaahoe 'alayhie was sallem) dit zou
hebben gedaan. De 'Asl (fundament) is dat het is toegestaan, maar de Profeet (salallaahoe
'alayhie was sallem) heeft ons verboden om Witr met drie rak’aat te bidden, en gaf daarvoor
een reden aan, door te zeggen:
“En laat het niet lijken op het Maghrib gebed.”
En dit kan men op twee manieren doen:
De Tasliem geven tussen de even en oneven aantallen rak’aat (Bijvoorbeeld tussen de tweede
en derde rak’aat). Dat is hetgeen wat het sterkste is en de voorkeur heeft.
Men zit niet tussen de even en oneven aantallen (Bijvoorbeeld wanneer hij drie rak’aat aan
één stuk bidt met één Tasliem), en Allaah weet het, het beste.
Bron: ‘Qiyaam Ramadaan’, bladzijde 28-30
http://www.ahloelhadieth.com/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten