V1. Welke zaken verbreken het vasten?
Er zijn drie zaken die het vasten kunnen verbreken
volgens de Qor-aan: Eten, drinken en het
hebben van gemeenschap gedurende het vasten. Het bewijs
hiervoor is Zijn Uitspraak
(Soebhanahu wa Ta'ala): "Nu mogen jullie dan
omgang met hen hebben. En streeft naar
wat Allah voor jullie bepaald heeft. En eet en drinkt tot
de witte draad en de zwarte
draad voor jullie te onderscheiden is, het is Fadj'r
(ochtendschemering). Maakt daarna
het vasten vol tot zonsondergang." (2:187).
Wat het eten en drinken betreffen: er wordt geen
onderscheid gemaakt tussen voedsel dat
toegestaan of verboden is, nuttig of schadelijk, niet
nuttig noch schadelijk is, weinig of veel;
het is in alle gevallen verboden. Op grond van het
voorgaande is het roken iets dat het vasten
verbreekt, ongeacht het Islamitische oordeel dat het
schadelijk en verboden is. Het is zelfs zo
dat de geleerden zeggen dat als een man een kraal
ingeslikt heeft, hij daarmee zijn vasten
heeft verbroken. De kraal is niet nuttig voor het lichaam
en toch wordt het gezien als iets dat
het vasten verbreekt. Als hij deeg eet dat gemengd is met
iets onreins dan is daarmee zijn
vasten verbroken ondanks het feit dat het schadelijk is.
Het hebben van gemeenschap: dit valt onder de
gruwelijkste zaken die het vasten verbreken,
omdat dit de persoon tot Kaffaarah (boetedoening)
verplicht. De Kaffaarah hier is het
bevrijden van een slaaf; als dit niet mogelijk is dan
dient men twee maanden achtereen
volgend te vasten en als men hiertoe niet in staat is dan
dient men 60 armen te voeden.
Masturbatie. Als iemand hierdoor ejaculatie krijgt, dan
wordt het vasten ongeldig. Men is
echter niet gebonden aan Kaffaarah, omdat dit specifiek
geldt voor geslachtsgemeenschap.
Vaccinaties die het voedsel en drinken vervangen, zijn
vaccinaties die voeden, maar de
vaccinaties die niet voeden maken het vasten niet
ongeldig ongeacht of deze in een ader
worden gegeven of in de spieren wordt ingespoten, omdat
het geen eten of drinken is en ook
niet de betekenis daarvan heeft.
Het opzettelijk braken; als de mens opzettelijk overgeeft
dan wordt het vasten ongeldig, maar
als het overgeven vanzelf komt dan is er niets aan de
hand.
Het vloeien van menstruatiebloed of kraambloeding; als er
uit de vrouw menstruatie of
kraambloeding vloeit, ook al is het slechts een ogenblik
voor de zonsopgang, dan is haar
vasten ongeldig en als dit een paar ogenblikken na
zonsondergang plaats vindt dan is haar
vasten geldig.
Het laten vloeien van bloed d.m.v. Al-h'idjaamah
(vastzuigen van laatkoppen). De
boodschapper van Allah (Salla Allahu 3alaihi wa Sallam)
heeft gezegd: "het vasten van zowel
hij die Al-h'idjaamah doet als degene bij wie het gedaan
wordt is verbroken" (Aboe
Daawoed
nr.2367). Als iemand Al-h'idjaamah doet en er komt bloed
uit hem is zijn vasten ongeldig en
het vasten van degene die de handeling verricht is ook
ongeldig zolang het gebeurt op de
manier die bekend was in de tijd van de profeet (Salla
Allahu 3alaihi wa Sallam). En dit is
wanneer Al-H'aadjim (degene die de handeling verricht)
zuigt op de buis/fles waarin het
bloed komt maar als het d.m.v. apparaten gebeurt die los
staan van Al-H'aadjim dan is het
vasten van degene bij wie de handeling wordt verricht
verbroken en het vasten van Al-
H'aadjim niet.
Als één van deze zaken die het vasten verbreken plaats
vinden op een dag tijdens de
Ramadhaan, dan zal er sprake zijn van de volgende vier
zaken: 1. Het begaan van een zonde,
2. Het ongeldig worden van het vasten, 3. Verplichting om
de rest van de dag te vasten, 4. De
verplichting om de dag in te halen.
Als het vasten is verbroken, doordat er
geslachtsgemeenschap heeft plaatsgevonden dan
ontstaat op grond daarvan een 5e zaak en dat is de
Kaffaarah.
Maar wij moeten ervan op de hoogte zijn, dat deze vasten
verbrekende zaken het vasten
ongeldig maken op drie voorwaarden: 1. Kennis. 2. Het
niet vergeten zijn. 3. De wil.
Als een vastende iets van deze Moeftiraat (zaken die het
vasten ongeldig maken) neemt uit
onwetendheid dan is zijn vasten correct, hetzelfde geldt
al hij niet op de hoogte is van de tijd
of het Islamitisch oordeel hierover. Een voorbeeld van
iemand die niet op de hoogte is van de
tijd dat iemand opstaat aan het eind van de nacht en
denkt dat het nog geen Fadj'r is en eet en
drinkt , echter blijkt dat het al Fadj'r is geweest: Zijn
vasten is correct omdat hij niet op de
hoogte was van die tijd.
Het voorbeeld van degene die niet op de hoogte is van het
oordeel: dat iemand Ih'tidjaam laat
verrichten terwijl hij niet weet dat Al-h'idjaamah het
vasten verbreekt, dan wordt er tegen hem
gezegd: je vasten is correct en het bewijs is Zijn
Uitspraak (Soebhanahu wa Ta'ala): "..Onze
Heer, bestraft ons niet als wij vergeten of als wij
fouten maken." (2:286).
Dit is een bewijs uit de Qor-aan. En in de Soennah komen
wij het volgende bewijs tegen: de
hadieth van Asmaa-e Bintoe Abie Bakr (RadiyaAllahu
anhoemma) die overgeleverd is door
Al-Boekhaarie in zijn Sahieh, zij zei "Wij hebben
het vasten verbroken op een bewolkte dag in
de tijd van de profeet (Salla Allahu 3alaihi wa Sallam),
waarna de zon zichtbaar werd en dus
het vasten verbroken was gedurende de dag"; zij waren hier echter niet van op de hoogte
en
dachten dat de zon was ondergegaan. De profeet (Salla
Allahu 3alaihi wa Sallam) heeft hen
niet bevolen om de dag in te halen en als het inhalen
verplicht was dan zou hij (Sallala alaihi
wa Salaam) hen dit bevelen en als hij (Sallala alaihi wa
Salaam) hen dit had bevolen dan zou
het overgeleverd zijn aan ons. Als iemand het vasten
verbreekt met de gedachte dat de zon is
ondergegaan dan is men verplicht om het vasten voort te
zetten totdat de zon ondergaat en het
vasten zal dan correct zijn.
De 2e voorwaarde: dat men zich herinnert, en het
tegenovergestelde van herinneren is
vergeetachtigheid. Als de vastende zich vergist en
vervolgens eet of drinkt, dan is het vasten
correct gezien Zijn Uitspraak (Soebhanahu wa Ta'ala): "..Onze
Heer, bestraft ons niet als
wij vergeten of als wij fouten maken." (2:286).
En de boodschapper van Allah (Sallala alaihi wa Salaam)
heeft gezegd in hetgeen
overgeleverd is door Aboe Hurayrah (RadiyaAllahu anhu): "Wie
vergeet en eet of drinkt
terwijl hij aan het vasten is, laat hem zijn vasten
voortzetten, hij heeft te eten of te drinken
gekregen van Allah".
3e voorwaarde: de wil, als de vastende niet uit vrije wil
iets doet van deze Moeftiraat, dan is
zijn vasten correct. Het vasten van degene die zijn mond
spoelt met water en het per ongeluk
doorslikt is dus ook geldig, doordat hij hier niet zelf
voor koos. Het gebeurde niet met de wil
van de persoon.
Als de man zijn vrouw dwingt tot het hebben van
gemeenschap en zij was niet in staat om
hem te weren, dan is haar vasten correct, omdat zij dit
niet wilde, en het bewijs daarop is Zijn
Uitspraak (Soebhanahu wa Ta'ala) over degene die
gedwongen ongelovig is geworden: "Wie
aan Allah ongelovig is na geloofd te hebben, behalve wie
gedwongen is terwijl zijn hart
in het geloof tot rust gekomen was." (16:106).
Als een vastende tegen zijn zin in wordt gedwongen om
zijn vasten te verbreken of iets doet
dat zijn vasten kan verbreken zonder wil, dan treft hem
niks en zijn vasten is correct.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten