V36. Wat is het oordeel over de Taraweeh'-gebeden, en wat
is de Soennah in het aantal
Raka'aat ervan?
De Taraweeh'-gebeden zijn een Soennah die de profeet
(Salla Allahu alaihi wa Salaam) heeft
opgezet voor zijn natie. Hij is 3 dagen zijn metgezellen
voorgegaan in gebed als Imaam maar
hij heeft het daarna gelaten uit vrees dat zij het als
verplichting zouden zien. Zo bleven
moslims tijdens de heerschappij (khilaafah) van Aboe Bakr
(RadiyaAllahu anhu) en het begin
van het khilaafah van 'Oemar (RadiyaAllahu anhu) (het
gebed niet verrichten) en vervolgens
verzamelde de leider de gelovigen 'Oemar (RadiyaAllahu
anhu) hen achter Tamim Ad-Daariy
en Oebay Ibnoe Ka'b als A-Iemmah. Zij hebben achter hen
gebeden in gemeenschap. Dit
gebeurt tot de dag van vandaag en alle lof zij Allah, het
is een Soennah tijdens de Ramadhaan.
Wat de Soennah betreft over het aantal raka'aat van de
Taraweeh', dit zijn 11 of 13 raka'aat.
Maar als iemand meer dan dit bidt dan is daar niets mis
mee, omdat er verschillende aantallen
overgeleverd zijn van de selef (Selef as-Saalih', de
vrome voorgangers, de eerste drie
generaties: dus de metgezellen van de profeet(Salla
Allahu alaihi wa Salaam), hun
volgelingen en de leerlingen daarvan) die meer of minder
dan dat gebeden hebben en zij
hebben dit niet afgekeurd. Wie meer bidt, tegen hem dient
men niet afkeurenswaardig te
reageren. En wie zich houdt aan het overgeleverde; dat is
beter.
De Soennah heeft aangeduid dat er niets mis is met een
vermeerdering (van de aantal
raka'aat). Zo staat er in Al-Boechaarie en andere boeken
van de hadieth, overgeleverd door
Ibn' Oemar (RadyaAllahu anhu) dat een man de profeet
(Salla Allahu alaihi wa Salaam) vroeg
over het nachtgebed en hij (Salla Allahu alaihi wa
Salaam) zei: "In tweevoud in tweevoud,
maar wanneer een ieder van jullie vreest dat de Fadj'r
aanbreekt, dient hij dan één raka'ah te
bidden om het aantal oneven te laten zijn."
De profeet (Salla Allahu alaihi wa Salaam) heeft niet een
bepaald aantal aangeduid, maar het
belangrijke bij Taraweeh'-gebeden is concentratie,
ootmoed (nederigheid, khoeshoe') en rust
tijdens het vooroverbuigen (roekoe') en het neerwerpen in
soedjoed en het terugkomen
daarvan. Sommige mensen (A-Iemmah) haasten zich en dit
weerhoudt de gebedsgangers
ervan om datgene te doen wat Soennah is, en misschien
zelfs om datgene te doen dat verplicht
is, doordat de Imaam als eerste de moskee wilt verlaten,
opdat er veel mensen naar hem toe
komen. Dit is in tegenstrijd met datgene volgens de
Islamitische wetgeving bepaald is.
De Imaam is verplicht om Allah (Soebhanahu wa Ta'ala) te
vrezen en de rechten van degenen
die achter hem bidden te waarborgen. Hij dient het gebed
niet zo lang te maken dat zij er last
van ondervinden, wat niet tot de Soennah behoort, en niet
zo kort/snel maakt waardoor er een
tekortkoming ontstaat in hetgeen verplicht of Soennah is
bij hen die achter hem bidden.
Daarom zeiden de geleerden: het is afkeurenswaardig voor
de Imaam om het gebed te
versnellen naar een tempo dat degenen die achter hem
bidden belemmert om de Soennah te
verrichten. Wat moeten we dan anders zeggen van iemand die
dit doet op een manier die de
mensen, die achter de Imaam bidden, belemmert om
verplichtingen van het gebed na te
komen?! Deze snelheid is verboden voor deze Imaam.
Wij vragen Allah (Soebhanahu wa Ta'ala) voor ons en onze
broeders oprechtheid en
veiligheid.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten