V48. Sommige mensen denken dat de 'Oemrah tijdens de
Ramadhaan een verplichting is
voor elke moslim die hij minstens één keer in het leven
dient te verrichten, is dit correct?
Nee, deze uitspraak is niet correct, en de 'Oemrah is één
keer in het leven verplicht* en niet
meer dan dat. De 'Oemrah tijdens Ramadhaan is aanbevolen
omdat de profeet (Salla Allahu
alaihi wa Salaam) zei: "Een 'Oemrah in de
Ramadhaan is gelijk aan een bedevaart."
Wij vragen Allah de Verhevene om ons en onze
moslimbroeders te doen welslagen in hetgeen
Hij lief heeft en accepteert, Hij is de Vrijgevige en
Weledele. En alle lof komt Allah de Heer
der Werelden toe. En moge de vredesgroeten en prijzingen
met onze profeet Mohammad
(Sallala alaihi wa Salaam) en met al zijn familie en
metgezellen zijn.
--------------
* Toegevoegd door de vertaler: "Is de 'Oemrah een
verplichting of een aanbevolen
Soennah?".
Alle lof zij Allah. De geleerden hebben overeenstemming
bereikt over de legitimiteit en de
voortreffelijkheid van de 'Oemrah. Echter, zij
hebben een meningsverschil betreffende het wel of niet
zien als verplichting. Al-Imaam Aboe
Haniefa, Maalik en Sheich Al-Islaam Ibn Taymiyyah zijn
van mening dat het een aanbevolen
Soennah is en geen verplichting.
Zij hebben hun uitspraak gebaseerd op de hadieth die
At-Tiermiedzie (931) van Djaabir
(RadiyaAllahu anhu) heeft overgeleverd, waarin de profeet
(Salla Allahu alaihi wa Salaam)
werd gevraagd of de 'Oemrah verplicht is of niet? Hij (Salla Allahu alaihi wa Salaam)
antwoordde: "Nee, maar als jullie de 'Oemrah
verrichten dan is het beter." Deze hadieth is
echter zwak, zoals As-Shafi'ie, Ibn 'Abdoe l-Barr, Ibn
H'adjar, An-Nawawie en Al-Albaanie
in dha'ief At-Tiermiedzhie hebben laten zien; en ook
anderen hebben de overlevering als
zwak geclassificeerd.
As-Shafi'ie (RahiemahuAllah) heeft gezegd: "deze
hadieth is zwak, en men kan het niet als
argument gebruiken en over de 'Oemrah is er geen enkel
bewijs dat aantoont dat het slechts
een vrijwillige handeling is."
Ibn 'Abdoe l-Barr heeft gezegd: "dit is (d.w.z.
dat de 'Oemrah een vrijwillige handeling is)
overgeleverd met niet-authentieke ketens die niet als
geldig argument gebruikt kunnen
worden."
An-Nawawie heeft in "Al-Madjmoe' (6/7)" gezegd:
"de hadieth kenners zijn het met elkaar
eens betreffende het feit dat deze hadieth zwak is. Wat
ook aanduidt dat deze hadieth zwak is,
is dat Djaabir (RadiyaAllahu anhu) zelf vast heeft
gesteld in een uitspraak dat de 'Oemrah
verplicht is zoals wij duidelijk zullen maken."
Al-Imaam As-Shafi'ie en Ah'mad delen de mening dat de
'Oemrah verplicht is. En dit was
tevens de mening van Al-Imaam Al-Boechaarie (moge Allah
genadig met hen allen zijn).
De groep geleerden die van mening zijn dat het een
verplichting is gebruiken verschillende
bewijzen hiervoor:
1. De overlevering die door Ibn Maadjah (2901) is
overgeleverd van 'Aa-ieshah
(RadiyaAllahu anha) waarin zij heeft gezegd: "Ik
zei, 'O boodschapper van Allah, is er
een Djihaad die voor vrouwen verplicht is?' Hij zei:
'Jawel, op hen rust er een djihaad
waar geen strijd gevoerd wordt, Al-H'addj en
Al-'Oemrah.'" An-Nawawie heeft in
Al-
Madjmoe' (4/7) gezegd: "(de keten van overleveraars
van deze hadieth is authentiek in
de versie die in al-Boecharie en Moesliem is geciteerd,
en deze hadieth is als goed
geclassificeerd door Al-Albaanie). Het bewijs in de
hadieth dat de 'Oemrah verplicht
is, is zijn uitspraak (Sallala alaihi wa Salaam):
"op hen rust er"; dit duidt een
verplichting aan."
2. De bekende hadieth van Djiebriel (Alayhi Salaatoe wa
Salaam) toen hij de profeet
(Sallala alaihi wa Salaam) over Al-Islaam, Al-Imaan,
Al-Ih'saan en het Uur en haar
tekenen vroeg. Deze hadieth is door Ibn Khozaymah, Ad-Daaraqotnie
van 'Oemar
Ibnoe l-Khattaab (RadiyaAllahu anhoem) overgeleverd
waarin een extra toevoeging is
waarin Al-'Oemrah naast Al-H'addj is genoemd, en deze
luidt: "dat je getuigt dat er
geen God is naast Allah (die aanbeden wordt) en dat
Moh'ammad de boodschapper
van Allah is, dat je het gebed verricht, Zakaat betaalt,
dat je de h'adj en 'Oemrah
verricht naar het Huis, de Ghoesl verrichten voor
Al-Djanaabah, de woedoe volledig
verricht en dat je vast tijdens de Ramadhaan." (Ad-Daaraqotnie heeft gezegd: "de
keten van deze hadieth is authentiek.")
3. De overlevering die door Aboe Daawoed (1799) en
An-Nasaa-ie (2719) van As-
Sabiyy Ibn Ma'bad is overgeleverd, (waarin) hij zei: "ik
was een christelijke
bedoeïen...ik kwam naar 'Oemar en zei: 'O leider der gelovigen,
ik ben moslim
geworden, en ik ben er achter gekomen dat de H'adj en
'Oemrah voor mij verplicht
zijn en ik maakte de intentie en riep de telbiyyah
daarop.' 'Oemar zei: 'je bent geleid
naar de Soennah van je profeet (Salla Allahu alaihi wa
Salaam)'"
4. Dit was de uitspraak van een grote groep metgezellen
waaronden Ibn 'Abbaas, Ibn
'Oemar en Djaabir Ibn 'Abdoellaah (RadiyaAllahu anhoem).
Djaabir heeft gezegd: op elke moslim rust de verplichting
om op 'Oemrah te gaan. Al-
H'aafidhz heeft gezegd: dit is overgeleverd door Ibn
Al-Djahm Al-Maalikie met een goede
keten.
Al-Boechaarie (RahiemuAllah) heeft gezegd:
"hoofdstuk, de verplichting om de 'Oemrah te
verrichten en haar voortreffelijkheid. Ibn 'Oemar
(RadiyaAllahu anhu) heeft gezegd: "op elke
persoon rust de verplichting om de H'adj en 'Oemrah te
verrichten ." En Ibn 'Abbaas
(RadiyaAllahu anhu) heeft gezegd: "het is de partner
van al-h'addj in het Boek van Allah:
"En verricht de H'adj en 'Oemrah voor Allah." (2:196).""
Sheich Ibn Baaz (RahiemahuAllah) heeft gezegd: "de
juiste uitspraak is dat Al-'Oemrah één
keer in het leven verplicht is zoals de H'adj."
(Madjmoo' Fataawa Ibn Baaz (16/355)).
Sheich Ibn 'Oethaymien heeft gezegd in "Sharh'
Al-Momti (7-9)": "de geleerden zijn het niet
met elkaar eens over de 'Oemrah; is deze verplicht of is
het een aanbevolen Soennah? En wat
mij duidelijk is geworden, is dat het een verplichting
is."
Ook is er vermeld door het permanente comité (Al-Ladjnah
Ad-Daa-iemah) (11/317): "de
juiste uitspraak van de twee meningen van de geleerden is
dat de 'Oemrah verplicht is, omdat
Allah de Verhevene heeft gezegd: "En verricht de
H'adj en de 'Oemrah voor Allah."
(2:196)"
Er zijn verschillende ahadieth hierover overgeleverd. En
Allah weet het beste. (Zie Al-
Moeghnie (5/13), Al-Madjmoe' (4/7), Fataawa Ibn Taymiyyah
(26/5), Sharh' Al-Moemti' van
Sheich Ibm 'Oethaymien (7/9))
------------------------------------------------------------------------------------
Bron: "48
vragen omtrent het vasten", Sheich Mohammad Ibn Saalih al Uthaymeen
_________________________
Ik [hassan] heb het genomen van : http://www.selefieforum.nl/sf/index.php?showtopic=2359
[1] Onze broeder Abu Musa Younas
Al-Hollandi
Geen opmerkingen:
Een reactie posten