woensdag 1 mei 2013

Als een vastende gezien wordt, terwijl hij uit vergeetachtigheid aan het eten is op een dag van de Ramadhaan, moet hij hieraan herinnerd worden of niet?


V34. Als een vastende gezien wordt, terwijl hij uit vergeetachtigheid aan het eten is op een
dag van de Ramadhaan, moet hij hieraan herinnerd worden of niet?


Wie een vastende ziet drinken of eten op een dag van de Ramadhaan dient hem hierop te
attenderen. Dit gezien de uitspraak van de profeet (Salla Allahu alaihi wa Salaam) toen hij
zich vergist had tijdens zijn gebed: "Als ik vergeet, herinner mij dan."
Degene die zich vergist heeft wordt niets verweten op grond van zijn vergeetachtigheid, maar
degene die het ziet, en op de hoogte is dat deze daad zijn vasten ongeldig maakt, en hem
daarop niet attendeert zou laks zijn; deze persoon is namelijk zijn broeder en men dient voor
zijn broeder te wensen, wat hij voor zichzelf wenst.
De conclusie is dat degene die een vastende op een dag van de Ramadhaan ziet eten of
drinken uit vergeetachtigheid hem hieraan moet herinneren, en de vastende moet onmiddelijk
ophouden met eten. Het is hem niet toegestaan om door te gaan met het eten of drinken. Als
er in zijn mond iets aan water of eten zit dan moet hij dit uitspuwen, het is hem niet
toegestaan om het door te slikken, nadat hij eraan herinnerd is of zich heeft herinnerd dat hij
vastende is.
Hierbij zou ik graag willen verduidelijken dat de zaken die het vasten van een vastende
verbreken, het vasten niet verbreken in drie situaties:
1. Als hij zich vergist heeft,
2. Als hij onwetend is,
3. Als hij dit onbedoeld deed.
Als hij zich vergist en eet en drinkt, dan is zijn vasten correct gezien de uitspraak van de
profeet (Salla Allahu alaihi wa Salaam): "Wie zich vergist als hij vastende is en eet of drinkt,
laat hem zijn vasten continueren, Allah (Soebhanahu wa Ta'ala) heeft hem gevoed en te
drinken gegeven."
En als hij eet of drinkt met de gedachte dat Fadj'r nog niet aangebroken is, of met de gedachte
dat de zon onder is gegaan en nadat de zaak duidelijk geworden is en het anders bleek te zijn
dan hij dacht, dan is zijn vasten correct gezien de Hadieth overgeleverd door Asmaa-e Bintoe
Abie Bakr (RadiyaAllahu anhoemma): "Wij hadden in de tijd van de profeet (Salla Allahu
alaihi wa Salaam) het vasten verbroken op een bewolkte dag, daarna was de zon verschenen.
De profeet (Salla Allahu alaihi wa Salaam) heeft ons niet bevolen om de dag in te halen."
Als het inhalen verplicht zou zijn dan zou hij hen het inhalen bevolen hebben, en als hij hen
dit had bevolen dan zou dit aan ons overgeleverd zijn. Als het een bevel was geweest om de
dag in te halen dan zou dit behoren tot de wetgeving van Allah en deze zal beschermd blijven
tot de Dag des Oordeels.
Als hij onbedoeld iets heeft gedaan wat zijn vasten verbreekt, dan heeft hij zijn vasten niet
ongeldig gemaakt. Zoals iemand die zijn mond spoelt en een hoeveelheid water per ongeluk
doorslikt. Zijn vasten is daarmee niet verbroken, omdat hij dit niet met opzet heeft gedaan.
En zoals iemand die een natte droom krijgt, terwijl hij vastende is. Dit maakt zijn vasten niet
ongeldig, omdat hij slaapt en dit niet met opzet doet. Allah (Soebhanahu wa Ta'ala) zegt: "Er
is geen zonde voor jullie in fouten die jullie daarmee (per ongeluk) hebben gemaakt,
maar wel in wat jullie harten zich hebben voorgenomen." (33:5)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten