maandag 29 juli 2013

Rust is in het Paradijs




Rust is in het Paradijs


Te moe om het nachtgebed te verrichten? Te ziek om iets te doen? Geen zin om te lezen? Liever languit voor de televisie hangen om te ontspannen? Weet dan: ‘Rust is in het Paradijs’. Lees de verhalen van grote geleerden van vroeger en van onze tijd en zie hoe sterk zij warenin hun geloof en hoeveel tijd zij aan hun geloof besteed hebben. Moge Allah hen een voorbeeld voor ons laten zijn en hen belonen met het hoogste Paradijs. 
Kennis opdoen en kennis overbrengen is ontspanning
Het is overgeleverd door Ibn Al Qayyim in zijn boek ‘Rawdatul Muhibeen’ dat zijn Sheikh (Ibn Taymiyyah) vertelde: “Toen ik ziek werd, zei de dokter tegen mij: “Het opdoen van kennis en je Islamitische lessen laten je ziekte toenemen.” Ik antwoordde: “Ik kan niet stoppen en ik twijfel over jouw kennis. Immers, wanneer iemand blij en vrolijk wordt, maakt dat niet zijn ziel en geest sterker en is het gevolg daarvan niet dat het ziekten afweert?” De dokter antwoordde: “Natuurlijk.” Dus ik zei: “Waarlijk, mijn ziel is tevreden met kennis en het versterkt mijn karakter en daardoor vind ik ontspanning.” De dokter antwoordde: “Dit is iets waar onze kennis niet op toe te passen is.”
Op zoek naar een boek? Memoriseer het in één nacht…
Het is overgeleverd van Sheikh Muhammed ibn Hadee door één van zijn bezoekers dat hij een verhaal vertelde over Sheikh Hafith Al Hakimy:
Toen Sheikh Hafith Al Hakimy tijdens een bepaald jaar op Hadj was of tijdens de Ramadan in Mekka was, zocht hij een boek genaamd: ‘De schepping van de daden van de dienaar’ door imam Al-Bukhari. Terwijl hij in Mekka was, hoorde hij dat iemand uit India gearriveerd was met een kopie van het boek en dat hij het aan de bibliotheek had gegeven in de Haram. Sheikh Hafith bezocht de bibliotheek en leende het onder de voorwaarde dat hij niet de Haram ermee zou verlaten en dat hij het de volgende dag zou terugbrengen, wanneer de zon opgekomen was. Hij nam het boek en vroeg iemand om hem pen en papier te geven. Hij zat en maakte zijn eigen kopie van het boek. Daarna bleef hij het boek memoriseren tot Fajr. Na Fajr rustte hij een korte tijd uit en toen stond hij op. Na het opstaan, bracht hij het origineel naar de bibliotheek en zei: “Hier is het origineel en hier is een extra kopie (de kopie die hij zelf geschreven had) en het boek heb ik in mijn hoofd (gememoriseerd).”
De hele Koran leren in één maand
Sheikh Ahmed An Najmee heeft het volgende overgeleverd:
“Als jonge jongens kregen we les van onze leraar Sheikh Abdullah Al Qara’wee in het memoriseren van de Koran, ter voorbereiding op de maand Ramadan. We memoriseerden overdag en aan het einde van de dag kwamen we bijeen om elkaars memorisatie te overhoren. Ik (Ahmed An-Najmee) memoriseerde die dag 1 hizb (1 deel van de Koran), maar Hafith Al Hakimy memoriseerde die dag een hele Juz (twee delen van de Koran). We gingen één volle maand door en iedere dag memoriseerde Hafith één hele Juz en hij memoriseerde de hele Koran in één maand.
Rust is in het Paradijs
Het is overgeleverd door Sheikh Abdul Kareem Al Kudair:
Mij werd verteld door één van de weduwen van Sheikh Abdul Azeez bin Baz dat hij op een dag terugkeerde uit het ziekenhuis en toen hij binnenkwam, merkte zij (zijn vrouw) dat hij zeer moe en uitgeput was. Nadat hij in slaap viel, veranderde ze de alarmtijd van zijn wekker van de tijd waarop hij normaal opstond om het nachtgebed te bidden in een later moment. De Sheikh werd echter wakker op de normale tijd, zonder de wekker en onderzocht waarom zijn wekker niet gewerkt had. Zijn vrouw vertelde hem dat zij de tijd had veranderd zodat hij kon uitrusten. Hij vermaande haar en zei: “Rust is in het Paradijs.”
(Bron: een lezing genaamd: “Radiant Pages From The (examples) of The Worship of The Scholars”)
www.ramadantijd.nl


Geen opmerkingen:

Een reactie posten